vrijdag 26 november 2010

Zigzag

En of er hier nog genaaid wordt?
Grote ideeën, kleine naaisels, de singer wordt hier nog steeds onregelmaandelijks aangezwengeld!





Het idee 'la derrière-en-arrière' zag ik bij deze fijne teckel van Mme Zsazsa.


Meer over appliqueren lees je hier. Ik gebruik strijkfolie ter extra versteviging (van op het stoffenspektakel), heel gebruiksvriendelijk en ideaal voor kleine opstrijkjes. Het is doorzichtig en ziet eruit als de plastiek van een diepvrieszakje.


Eerst kies ik een stukje stof, ter grootte van mijn gewenste applikaatsie. Ik knip een even groot stukje strijkfolie en iets groter stuk bakpapier uit. Leg de folie tussen de stof en het bakpapier. Om je strijkplank te beschermen voor plakkerigheid, leg je best ook een lapje oude stof of stuk bakpapier onder je stof, op de strijkplank. Heet strijken op het bovenste bakpapier en even laten afkoelen.


De folie plakt nu tussen de stof en het bakpapier. Nu kan je op het bakpapier je afbeelding tekenen. Let er wel op dat je averechts tekent, je tekening zal je immers omgedraaid opstrijken.
Ben je fout, dan kan je alles weggommen en herbeginnen. Handig voor de onhandigen onder ons :)


Knip nu de tekening uit. Je zal merken dat de folie ervoor zorgt dat de stof minder snel gaat uitrafelen.
Bewaar je applique voor later, geef hem aan iemand cadeau of strijk hem meteen zelf op. Trek eerst het velletje bakpapier eraf. Leg je appliekske op de juiste plaats met de kleefkant naar onder. Leg er bakpapier of je strijklapje over om de stof te beschermen, en opnieuw warm strijken.


Daarna even rond zigzaggen en klaar!
Is het wat duidelijk zo, of strijk ik hier nog wat doe-foto's bij?

3 opmerkingen:

  1. Heel duidelijk! Merci! Al hoopte ik stiekem dat er door die strijfolie geen zigzaggen meer aan te pas kwam. Ben namelijk nog 'vollenbak aan't leren' met mijn stikmachine (dus zo figuurkes deftig rondstikken...ajaj) :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geeft dat dan geen ' plaksel ' zan je naald ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Carolien: mijn ervaring is dat het er met die strijkfolie stevig ophangt, maar op termijn wel loskomt, bijvoorbeeld na het wassen. Ik weet niet of er zoiets bestaat dat 200% loskom-proof is, maar 't zou inderdaad wel gemakkelijk zijn!
    Me, de strijkfolie wordt snel weer hard wanneer ze koud is, dus je naald heeft daar niets last van hoor.

    BeantwoordenVerwijderen