zondag 15 juli 2012

Dag Rutger

Stilletjes heengegaan vorige week... een dijk van een dichter.


Onder de appelboom


Ik kwam thuis, het was

een uur of acht en zeldzaam
zacht voor de tijd van het jaar,
de tuinbank stond klaar
onder de appelboom

ik ging zitten en ik zat
te kijken hoe de buurman
in zijn tuin nog aan het spitten
was, de nacht kwam uit de aarde
een blauwer wordend licht hing
in de appelboom

toen werd het langzaam weer te mooi
om waar te zijn, de dingen
van de dag verdwenen voor de geur
van hooi, er lag weer speelgoed
in het gras en verweg in het huis
lachten de kinderen in het bad
tot waar ik zat, tot
onder de appelboom

en later hoorde ik de vleugels
van ganzen in de hemel
hoorde ik hoe stil en leeg
het aan het worden was

gelukkig kwam er iemand naast mij
zitten, om precies te zijn jij
was het die naast mij kwam
onder de appelboom, zeldzaam
zacht en dichtbij
voor onze leeftijd.



Rutger Kopland

Uit: Onder het vee, 1966

3 opmerkingen:

  1. Ja, zeg, de Rutger. Zucht.
    Weer een grote mens minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, lang leve de appelboom.. Zie je ons al zitten? Over veertig jaar, rustig terugblikkend..

    BeantwoordenVerwijderen